Mål- og Indholdsbeskrivelse
Staby Skoles SFO
SFOen omfatter 0.-4. klassetrin samt førskole.
Staby Skole og SFO skal være et sted hvor fællesskabet skal være i Centrum. Det er vigtigt, at børnene oplever sig som en del af et fællesskab og har en bred mulighed for at udfolde sig. Vi forsøger at skabe sammenhæng mellem skole og SFO. SFO’en foregår i børnenes fritid og de har længere sammenhængende tid til at fordybe sig. Vi vil derfor arbejde på relationer børn i mellem, som skolen ikke har samme mulighed for.
Vi prioriterer det frie og selvstændige valg højt. Når børnene er i vores SFO, er der i udgangspunktet ikke ting som børnene SKAL. Når børnene har svært ved det selvstændige valg, vil vi gerne hjælpe dem til at komme i gang med en aktivitet. Det er ikke alle børn, som har det nemt ved frihed og de skal derfor lære den kompetence.
Vi har i vores SFO-fokus på krop og bevægelse. Vi har et samarbejde med ’Cirkus på kanten’, hvor børnene får mulighed for at gå til Cirkus en gang ugentlig. Samtidig prioriterer vi en månedlig svømmetur i Ulfborg kulturcenter. Alle børnene har der mulighed for at komme med i svømmehallen.
Udover de faste aktiviteter har vi en indendørs gymnastiksal, motorikrum og en stor legeplads med mange forskellige udfoldelsesmuligheder.
I SFO’en har vi fokus på kreativitet, hvor børnene involveres i forskellige processer og aktiviteter, som giver børnene mulighed for at udtrykke sig gennem forskellige materialevalg. Vi har korte forløb, der kun foregår den pågældende dag samt længere forløb, hvor børnene over flere dage og uger kan fordybe sig i et større kreativt projekt i fællesskab. Vi har kreativt værksted 1 gang om ugen, som foregår i hjemkunstskabslokalet på skolen, for på denne måde at understøtte fordybelsesprocessen.
Pædagogisk arbejdes der med at skabe gode betingelser for, at kreative tanker kan opstå og udfolde sig. Kreativiteten øger blandt andet evnen til at se sammenhængen mellem ting, og dermed også evnen til at løse problemer.
Vi laver månedsplan i SFO’en, hvor børnene har indflydelse på, hvilke aktiviteter der kommer på programmet. Vi vil gerne tilbyde en bred vifte af aktiviteter, så der er noget for enhver smag, og derfor er det vigtigt, at børnene kommer med ønsker. Aktiviteterne er blot et tilbud til børnene, så der også er plads til leg og spontanitet i hverdagen.
Der er mulighed for børnemøde, hvor der kan snakkes om udfordringer, planlægning af kommende aktiviteter og evaluering.
Pædagogisk arbejdes der med at inddrage børnene, så de oplever medindflydelse og dermed får mulighed for at tage et begyndende ansvar for deres fritid.
I SFO’en er det vigtigt for os at kunne understøtte skolens arbejde med det faglige og trivsel. Vi vil i SFO’en gerne yde lektiehjælp i samarbejde med skolen.
Børn med fysiske, psykiske eller sociale vanskeligheder skal så vidt muligt kunne inkluderes på måder, der giver dem oplevelsen af at være en ligeværdig del af det sociale og kulturelle fællesskab. SFO´en skal være opmærksom på at involvere og aktivere disse børn. De mål, der gælder for andre børn, skal også være gældende for børn med særlige behov, men det kræver i visse tilfælde andre måder at arbejde på, at man tænker i helheder omkring det enkelte barn - eventuelt med særlige støtteforanstaltninger. Et tæt samarbejde med skolens øvrige personalegrupper samt forældrene er et selvfølgeligt udgangspunkt, når det gælder arbejdet med disse børn
I forhold til samarbejde med foreningslivet samarbejder vi med ”Cirkus på kanten” som er under foreningen Aktiv Staby. Der er mulighed for at gå til Cirkus i SFO tiden.
Vi har et samarbejde med kulturcenteret i Ulfborg i forhold til Svømning en gang i måneden.
Vi laver månedsplan i SFO’en, hvor børnene har indflydelse på, hvilke aktiviteter der kommer på programmet. Vi vil gerne tilbyde en bred vifte af aktiviteter, så der er noget for enhver smag, og derfor er det vigtigt, at børnene kommer med ønsker. Aktiviteterne er blot et tilbud til børnene, så der også er plads til leg og spontanitet i hverdagen.
Der er mulighed for børnemøde, hvor der kan snakkes om udfordringer, planlægning af kommende aktiviteter og evaluering.
Pædagogisk arbejdes der med at inddrage børnene, så de oplever medindflydelse og dermed får mulighed for at tage et begyndende ansvar for deres fritid.
Vores førskolearbejde tager udgangspunkt i den enkelte børnegruppe som starter op. Der kan være forskel på det fokus vi skal have for den enkelte gruppe og barn. I udgangspunktet er vores vigtigste opgave at skabe en tryg overgang for børnene til at skulle starte deres skoleliv.
I forhold til kendskab i skolen, har vores SFO et tæt samarbejde med Børnehaveklasselederen, hvor førskolen deltager i timer, arrangementer, ture og lign. Sammen med den nuværende børnehaveklasse.
Vores børnehaveklasse og 1. klasse er sammenlæste i en del timer, hvorfor det giver god mening for trivslen at de lærer hinanden at kende.
Vi afholder åbent hus i slut oktober hvor kommende elever og forældre kan komme og se skolen. Efter skoleindskrivning vil der være et møde for forældre til kommende førskole elever. Her bliver der i mere detaljeret grad forklaret om førskolen og skolestart.